Siemens

KONCEPT     MÄSSMONTER

 
 

Siemens Industrial Turbomachinery AB (SIT) i FinspÄng levererar gasturbiner som anvÀnds för att producera elektricitet, Änga och vÀrme pÄ ett hÄllbart och kostnadseffektivt sÀtt, vÀrlden över. Med över 2 700 anstÀllda Àr SIT FinspÄngs och

Norrköpings största privata arbetsgivare. Vi pÄ Effekt kom i kontakt med Siemens i deras arbete inför mÀssan Finns i FinspÄng. 

 
 

Utmaning

MÄlet med mÀssan Finns i FinspÄng Àr att lyfta fram det positiva med att bo och leva i FinspÄng. Siemens ville dÀrför ha hjÀlp med att lyfta samhÀllsnyttan med deras turbiner, pÄ ett enkelt sÀtt, sÄ att de kunde bidra till att stÀrka den lokala stolthetskÀnslan bland mÀssans besökare.

Under förberedelserna för mÀssan skulle Siemens Sverige ocksÄ starta upp ett nytt Instagramkonto, vi ville dÀrför skapa en tillhörande kampanj som skulle fÄ mÄlgruppen att uppmÀrksamma det.  

 
 

Idé och koncept

I idĂ©arbetet tog vi fasta pĂ„ Siemens tagline ”Ingenuity for life” och ville dĂ€rför lĂ„ta kĂ€nslan av uppfinningsrikedom genomsyra hela montern och den tillhörande kampanjen. Vi ville göra det easy peasy att förstĂ„ pĂ„ vilket sĂ€tt Siemens anvĂ€nder sig av den senaste tekniken i sina tillverkningsprocesser. För att fĂ„ till interaktivitet och lekfullhet utvecklade vi ocksĂ„ tĂ€vlingskonceptet ”Siemens vardagsgeni”, dĂ€r Siemens uppmanade nya, smarta vardagsgenier att dela med sig av sina uppfinningar pĂ„ Instagram.

 
 

Citat frĂ„n NT – “I vĂ„rt fall vill vi att finspĂ„ngarna ska kĂ€nna stolthet över att det finns vĂ€rldsledande teknik och forskning pĂ„ orten"

Madeleine Davidsson, frÄn Siemens.

 
 

Genomförande

Det blev ett samarbete mellan oss, Siemens, XMReality och Strong Expo för att fÄ till samtliga delar för montern och kampanjen i stort. 

 

Monter

Vi delade upp montern i olika stationer, dĂ€r vi presenterade allt frĂ„n 3D-printade prototyper av turbiner och information om Siemens verksamhet i FinspĂ„ng till en station dĂ€r besökarna tillsammans kunde testa pĂ„ att samarbeta med hjĂ€lp av AR-tekniken (Augmented reality) som Siemens tekniker och experter anvĂ€nder sig av i sitt dagliga arbete – det blev en hit pĂ„ plats!

 
 
 
 
 
 

Digital kampanj

Vi skapade en kampanjsida, www.vardagsgeni.se, dÀr vi presenterade tÀvlingen nÀrmare, gav förslag pÄ smarta vardagslösningar och uppmanade personer att delta i tÀvlingen, genom att posta sina uppfinningar pÄ Instagram med chans att vinna fina priser frÄn Siemens. Kampanjsidan pushade vi för genom digital annonsering och i Siemens Sveriges digitala kanaler.