Norrköping Airport

WEBB    KAMPANJ    GRAFISK DESIGN     |  norrkopingairport.se

 
 

Norrköping Airport erbjuder totalt 16 destinationer och ägs sedan 2006 av Norrköpings kommun. Invigningen hölls 1934, vilket gör Norrköping Airport till Sveriges äldsta flygplats för trafikflyg. Den 15 april 2016 hade den nya flyglinjen till München premiär och vi på Effekt kom i kontakt med Norrköping Airport i samband med att de skulle lansera den nya flyglinjen.

Med avgångar sex dagar i veckan hoppas Norrköping Airport, tillsammans med BMI regional och Lufthansa, på att kunna locka både affärs- och privatresenärer att resa till eller via München direkt från Norrköping. München är dels ett populärt resmål, men också en ypperlig knytpunkt för att ta sig vidare till andra delar av Europa eller världen. Självklart kan man även stanna kvar i München för att uppleva Oktoberfest, se på spännande fotboll eller för att shoppa i en av Tysklands största städer.

 
 
 
 

Utmaning

En ny flyglinje behöver resenärer. Vi hade väldigt kort tid på oss från det att vi fått uppdraget tills då det första planet skulle lyfta och behövde därför hitta ett sätt att snabbt nå ut till de identifierade målgrupperna; privatpersoner och affärsresande. Tidigare reguljära linjer från Norrköping Airport har upphört, bland annat för att flygbolag ändrat strategi eller gått i konkurs, en lyckad lansering var därför viktig för flyglinjens fortsatta överlevnad.

 
 

Idé och koncept

Vi på Effekt har hjälpt till med den övergripande idén och skapat konceptet och designkoncept för att lansera den nya flyglinjen. För att stärka flyglinjens attraktionskraft för både affärsresenärer och privatpersoner utvecklade vi ett koncept som inte bara lyfte München som slutdestination utan som också tog fasta på att man enkelt och smidigt kan ta sig vidare till andra storstäder eller semesterpärlor. Idén landade i att göra en kampanj i två delar, på så sätt kunde vi utforma budskap som skulle attrahera bägge målgrupper. 

Den första delen av lanseringskampanjen blev Müncheneizern, riktad till privatpersoner. Kampanjmanéret är en ordlek som visualiserar att man via München kan ta sig vart som helst i världen. När ett populärt resmål körs genom Müncheneizern så bildas ett Münchenmål, tex Piccadilly München eller Himmelska Münchens Torg. Utöver utformningen av kampanjspecifika budskap utformade vi också en kampanjsida med ett Münchenizertest, där resultatet enkelt kunde delas vidare i sociala kanaler. 

Del två av lanseringskampanjen inleddes under hösten 2016 och riktar sig till affärsresenärer. Vi valde att lyfta budskapet ”Till eller via München”, för att visa på möjligheten att, med Münchenlinjen som utgångspunkt, smidigt kunna kombinera flera resmål och även olika restyper under en och samma resa. Förhoppningen var att attrahera en ny typ av affärsresenär, som väljer att kombinera sina resor i tjänsten med privata semestrar, så kallade bleisure-resenärer.

 
 

“Vi vill mer! Vi har infrastrukturen och kompetensen för att kunna växa och utvecklas.”

Mari Torstensson, VD Norrköping Airport

 
 

Resultat

Under lanseringen av kampanjen skapade vi material till en mängd olika kanaler.

 
 
  • Digitalt
    Kampanjsida, annonser, banners, test till Facebook. 
  • Tryck
    Annonser till dagspress, planscher, stortavlor 
  • Presentationsmaterial
  • Radioreklam
  • Mässmaterial
    Monter, giveaways 

Utöver det så filmade vi och klippte ihop en film från lanseringseventet Flyg i Flygeln. 

Norrköping Airport överträffade sitt mål gällande antalet bokade resor för Münchenlinjen under den inledande perioden och den 27 mars 2017 utökar de med ytterligare en avgång mellan Norrköping och München varje vardag. Ett kvitto på en lyckad lansering och ett tydligt tecken på att BMI regional och Lufthansa fortsätter satsa på Norrköping!