VÀrldsunik app för att minska Äterfallsbrott

UX     IDÈ & KONCEPT

 
 

Med utÄngspunkt i behov och beteenden har vi varit med och skapat en vÀrldsunik app som ska hjÀlpa FrivÄrdens klienter genom frivÄrdstiden. Appen fungerar som en stöttande och personlig coach. 

Det som Àr unikt i det hÀr fallet Àr att KriminalvÄrden hade modet att satsa pÄ en digital lösning. De vÄgade lÀmna sina vanliga kommunikationsprocesser som var prÀglade av ett myndighetsfokus. IstÀllet satsade de allt pÄ anvÀndarna och lÀt deras behov och beteenden forma bÄde arbetsprocess och innehÄllet i appen. 

 
 

 

En stöttande och personlig coach

Resultatet blev en app som fungerar som en stöttande och personlig coach. Den Àr helt och hÄllet utformad för att klienterna ska uppleva den som intressant och anvÀndbar. Syftet med appen Àr att förhindra antalet Äterfallsbrott. NÀr klienterna vÀljer att ladda ned appen har de tillgÄng till övningar, möteskalender med pÄminnelser, dagbok, mÄlbeskrivning och stöd för att hantera risksituationer. Alla dessa funktioner Àr till för att ledsaga och hjÀlpa klienterna genom FrivÄrdstiden. 

 

Viktigt steg för fortsatt digitalisering inom KriminalvÄrden

Nu har vi, tillsammans med KriminalvÄrden, gÄtt vidare till att utveckla appen som ska gÄ i pilot under vÄren 2017. Appen Àr den första i vÀrlden i sitt slag och har vÀckt stort intresse bland kriminalvÄrdsorganisationer i sÄvÀl Europa som Asien. Appen Àr ocksÄ den första appen frÄn KriminalvÄrden och  blir ett viktigt steg för deras fortsatta arbete med att digitalisera sina tjÀnster. 

 

 

 
 

 

Idé och koncept utifrÄn frivÄrdsklienternas behov

Vi pÄ Gaia fick det spÀnnande uppdraget att ta fram övergripande koncept, idé och design för en app som skulle bidra till minskat antal Äterfall i brott, genom att öka nÀrvaron i möten och fÄ klienterna att öva mer pÄ sina nya positiva beteenden.

Utmaningen blev att ta fram en app som klienterna upplevde som sÄ intressant och vÀrdefull att de sjÀlva skulle vilja ladda ner den i sin mobil. DÀrför blev det avgörande att förstÄ mÄlgruppen, vad som skulle fÄ dem att vilja anvÀnda en app frÄn FrivÄrden och hur vi skulle paketera behandlingen pÄ ett sÀtt som faktiskt gjorde att klienterna sjÀlvmant övade mer pÄ sina nya beteenden.

 

Framtagning av appen

Vi satte ihop ett team med UX-designer, digital strateg, AD, konceptutvecklare och apputvecklare för att skapa en app som tillgodoser behov, Àr lÀttförstÄelig, fyller en viktig funktion - och som dessutom Àr snygg!

Vi skapade oss en förstÄelse för uppdraget (kravinsamling) genom workshops med projektgruppen, som vi ocksÄ arbetade med löpande i projektet. DÀrefter gjorde vi research som gav oss insikter kring mÄlgrupp och omvÀrld. Vi genomförde intervjuer med klienter, representanter frÄn intresseorganisationer, frivÄrdshandlÀggare och behandlingsutvecklare.

 

 
 
 
 

Insikter pÄ vÀgen

FrivÄrdens behandlingsprogram och idéer kring funktioner blev, tillsammans med klienternas Äsikter om innehÄll och utformning, utgÄngspunkt i framtagningen av koncept och idé.

Bland annat Ă€ndrades scopet frĂ„n att vara en app för endast klienter i behandlingsprogram, vilket Ă€r ca 10 % av alla frivĂ„rdsklienter – till att rikta sig till alla frivĂ„rdsklienter. Det blev dĂ€rför viktigt att den skulle vara enkel att anvĂ€nda, utan personlig hjĂ€lp eller stöd frĂ„n personalen. Efter att ha intervjuat klienter blev det ocksĂ„ tydligt att en kalenderfunktion med tillhörande pĂ„minnelser skulle vara en viktig förutsĂ€ttning för att de skulle vilja ladda ner den.

 

Digital teknik underlÀttar behandling

I vĂ„rt arbete med idĂ© och koncept gĂ€llde det ocksĂ„ att ta tillvara pĂ„ möjligheterna med en app jĂ€mfört med det tidigare systemet. Tidigare hade övningarna enbart presenterats i text pĂ„ instruktionspapper, nĂ„got som försvĂ„rade behandlingen eftersom mĂ„nga av frivĂ„rdsklienterna har koncentrationssvĂ„righeter men ocksĂ„ lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter. Dessutom Ă€r det lĂ€tt att tappa bort ett papper – medans mobilen alltid finns dĂ€r.

Genom att istÀllet ta fram en idé dÀr information och övningar presenteras genom bilder, videoklipp och ljud, tillsammans med text, sÄg vi stora möjligheter att underlÀtta klienternas behandling. En app skulle ocksÄ ge möjlighet till pÄminnelser om möten och göra övningarna lÀttillgÀngliga. Mobilen Àr nÄgot vi alltid har med oss. Dessutom kan mobilen anvÀndas för notiser som uppmuntrar och pÄminner om övningar.

 

FrÄn analogt till digitalt

Resultatet blev ett övergripande koncept för appen som bygger pÄ kÀnslan av en personlig coach som stöttar och peppar. Appen innehÄller övningar, möteskalender med pÄminnelser, dagbok, mina mÄl, stöd för att hantera risksituationer och pÄminnelser och uppmuntran om att anvÀnda appen. Den personifieras genom att anvÀndaren lÀgger in egna mÄl, nödkontakter, riksplaner men ocksÄ anteckningar och bilder. Resultatet levererades i form av konceptbeskrivning, designskisser och en klickbar demo med tydlig struktur och lösningar för innehÄll.